Školní vzdělávací program Gymnázium, SOŠ a SZŠ Jilemnice

Vzděláním k prosperitě

Prima – Matematika

Číslo a početní operace
Očekávané výstupy Učivo
Žák:

  • provádí početní operace v oboru celých a desetinných čísel
  • zaokrouhluje a provádí odhady s danou přesností, účelně využívá kalkulátor
  • modeluje a řeší situace s využitím dělitelnosti v oboru přirozených čísel
  • užívá různé způsoby kvantitativního vyjádření vztahu celek – část (přirozeným číslem, desetinným číslem, zlomkem)
  • analyzuje a řeší jednoduché problémy, modeluje konkrétní situace, v nichž využívá matematický aparát v oboru celých čísel
  • dělitelnost přirozených čísel – prvočíslo, číslo složené, násobek, dělitel, nejmenší společný násobek, největší společný dělitel, kritéria dělitelnosti
  • celá čísla – čísla navzájem opačná, číselná osa
  • desetinná čísla
Průřezová témata Přesahy do Přesahy z
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

Sebepoznání a sebepojetí

Seberegulace a sebeorganizace

Psychohygiena

Kreativita

Mezilidské vztahy

Komunikace

Kooperace a kompetice

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Hodnoty, postoje, praktická etika

Seberegulace, organizační dovednosti a efektivní řešení problémů

Morálka všedního dne

Spolupráce a soutěž

Poznávání lidí

Poznávání a rozvoj vlastní osobnosti

Sociální komunikace

Geometrie v rovině a prostoru
Očekávané výstupy Učivo
Žák:

  • charakterizuje a třídí základní rovinné útvary
  • určuje velikost úhlu měřením
  • odhaduje a vypočítá obvod základních rovinných útvarů
  • analyzuje a řeší aplikační geometrické úlohy s využitím osvojeného matematického aparátu
  • načrtne a sestrojí obraz rovinného útvaru ve středové a osové souměrnosti, určí osově a středově souměrný útvar
  • zdůvodňuje a využívá polohové a metrické vlastnosti základních rovinných útvarů při řešení úloh a jednoduchých praktických problémů; využívá potřebnou matematickou symboliku
  • rovinné útvary – přímka, polopřímka, úsečka, úhel, trojúhelník
  • prostorové útvary – kvádr, krychle
  • konstrukční úlohy – osová souměrnost, středová souměrnost
Závislosti, vztahy a práce s daty
Očekávané výstupy Učivo
Žák:

  • provádí početní operace v oboru celých a desetinných čísel
  • zaokrouhluje a provádí odhady s danou přesností, účelně využívá kalkulátor
  • závislosti a data – aritmetický průměr
Nestandardní aplikační úlohy a problémy
Očekávané výstupy Učivo
Žák:

  • provádí početní operace v oboru celých a desetinných čísel
  • analyzuje a řeší jednoduché problémy, modeluje konkrétní situace, v nichž využívá matematický aparát v oboru celých čísel
  • číselné a obrázkové analogie

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
Kompetence k řešení problémů
Kompetence komunikativní
Kompetence sociální a personální
Kompetence občanské
Kompetence pracovní