Školní vzdělávací program Gymnázium, SOŠ a SZŠ Jilemnice

Vzděláním k prosperitě

Prima – Český jazyk a literatura

Jazyk, jazykověda, jazykové příručky
Očekávané výstupy Učivo
Žák:

  • samostatně pracuje s Pravidly českého pravopisu, se Slovníkem spisovné češtiny a s dalšími slovníky a příručkami
  • rozlišuje spisovný jazyk, nářečí a obecnou češtinu a zdůvodní jejich užití
  •  jazyk a jeho útvary
  •  jazykověda a její složky
  •  seznámení s jazykovými příručkami
Průřezová témata Přesahy do Přesahy z
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Multikulturalita

Zvuková stránka jazyka
Očekávané výstupy Učivo
Žák:

  • spisovně vyslovuje česká a běžně užívaná cizí slova
  • využívá znalostí o jazykové normě při tvorbě vhodných jazykových projevů podle komunikační situace
  • hláskosloví
  • zásady spisovné výslovnosti, modulace souvislé řeči (přízvuk slovní a větný), intonace, členění souvislé řeči (pauzy, frázování)
Průřezová témata Přesahy do Přesahy z
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

Stavba slova a pravopis
Očekávané výstupy Učivo
Žák:

  • v písemném projevu zvládá pravopis lexikální, slovotvorný, morfologický i syntaktický ve větě jednoduché i souvětí
  • stavba slova
  • slova příbuzná
  • střídání hlásek, skupiny hlásek
  • zdvojené souhlásky
  • předpony a předložky
  • i/y po obojetných souhláskách
Tvarosloví
Očekávané výstupy Učivo
Žák:

  • správně třídí slovní druhy, tvoří spisovné tvary slov a vědomě jich používá ve vhodné komunikační situaci
  • druhy slov
  • podstatná jména, přídavná jména, zájmena, číslovky, slovesa
Skladba
Očekávané výstupy Učivo
Žák:

  • samostatně pracuje s Pravidly českého pravopisu, se Slovníkem spisovné češtiny a s dalšími slovníky a příručkami
  • rozlišuje významové vztahy gramatických jednotek ve větě a v souvětí
  • větná stavba
  • základní větné členy
  • shoda přísudku s podmětem
  • rozvíjející větné členy
  • věta jednoduchá a souvětí
  • tvoření vět
  • textová stavba
  • přímá řeč
Průřezová témata Přesahy do Přesahy z
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Sloh a komunikace
Očekávané výstupy Učivo
Žák:

  • dorozumívá se kultivovaně, výstižně, jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci
  • odlišuje spisovný a nespisovný projev a vhodně užívá spisovné jazykové prostředky vzhledem ke svému komunikačnímu záměru
  • v mluveném projevu připraveném i improvizovaném vhodně užívá verbálních, nonverbálních i paralingválních prostředků řeči
  • uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel, vytvoří koherentní text s dodržováním pravidel mezivětného navazování
  • využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a osobních zájmů
  • vypravování
  • popis
  • zpráva a oznámení
  • výpisky, výtah
  • dopis
  • telefonická a elektronická komunikace
  • čtení – praktické (pozorné, přiměřeně rychlé, znalost orientačních prvků v textu), věcné (studijní, čtení jako zdroj informací, vyhledávací), kritické (analytické, hodnotící), prožitkové
Průřezová témata Přesahy do Přesahy z
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Sociální komunikace

Tvořivé činnosti s literárním textem
Očekávané výstupy Učivo
Žák:

  • využívá základy studijního čtení – vyhledá klíčová slova, formuluje hlavní myšlenky textu, vytvoří otázky a stručné poznámky, výpisky nebo výtah z přečteného textu; samostatně připravía s oporou o text přednese referát
  • formuluje ústně i písemně dojmy ze své četby, návštěvy divadelního nebo filmového představení a názory na umělecké dílo
  • tvoří vlastní literární text podle svých schopností a na základě osvojených znalostí základě literární teorie
  • uceleně reprodukuje přečtený text, jednoduše popisuje strukturu a jazyk literárního díla a vlastními slovy interpretuje smysl díla
  • uplatňuje kultivovaný mluvený a pohybový projev, dodržuje základy hlasové hygieny
  • propojuje somatické dovednosti při verbálním a neverbálním vyjádření
  • báje, pohádka, pověst, báje
  • tvořivé činnosti s literárním textem – přednes vhodných literárních textů, volná reprodukce přečteného nebo slyšeného textu, záznam a reprodukce hlavních myšlenek, interpretace literárního textu, dramatizace
  • způsoby interpretace literárních a jiných děl
Průřezová témata Přesahy do Přesahy z
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

Základy literární teorie a historie, literární druhy a žánry
Očekávané výstupy Učivo
Žák:

  • vyhledává informace v různých typech katalogů, v knihovně i v dalších informačních zdrojích
  • rozlišuje základní literární druhy a žánry, porovná je i jejich funkci, uvede jejich výrazné představitele
  • základy literární teorie a historie – struktura literárního díla (námět a téma díla, literární hrdina, kompozice literárního příběhu), jazyk literárního díla (obrazná pojmenování; zvukové prostředky poezie: rým, rytmus; volný verš), literatura umělecká a věcná (populárně-naučná, literatura faktu, publicistické žánry)
  • literární druhy a žánry – poezie, próza, drama, žánry lyrické, epické, dramatické v proměnách času – hlavní vývojová období národní a světové literatury, typické žánry a jejich představitelé

 

literární exkurze

dle zájmu žáků a možností školy

Klíčové kompetence

Kompetence k učení
Kompetence k řešení problémů
Kompetence komunikativní
Kompetence sociální a personální
Kompetence občanské
Kompetence pracovní