Prima – Český jazyk a literatura
Jazyk, jazykověda, jazykové příručky
Očekávané výstupy |
Učivo |
Žák:
- samostatně pracuje s Pravidly českého pravopisu, se Slovníkem spisovné češtiny a s dalšími slovníky a příručkami
- rozlišuje spisovný jazyk, nářečí a obecnou češtinu a zdůvodní jejich užití
|
- jazyk a jeho útvary
- jazykověda a její složky
- seznámení s jazykovými příručkami
|
Průřezová témata |
Přesahy do |
Přesahy z |
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
Multikulturalita |
|
|
Zvuková stránka jazyka
Očekávané výstupy |
Učivo |
Žák:
- spisovně vyslovuje česká a běžně užívaná cizí slova
- využívá znalostí o jazykové normě při tvorbě vhodných jazykových projevů podle komunikační situace
|
- hláskosloví
- zásady spisovné výslovnosti, modulace souvislé řeči (přízvuk slovní a větný), intonace, členění souvislé řeči (pauzy, frázování)
|
Průřezová témata |
Přesahy do |
Přesahy z |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Kreativita |
|
|
Stavba slova a pravopis
Očekávané výstupy |
Učivo |
Žák:
- v písemném projevu zvládá pravopis lexikální, slovotvorný, morfologický i syntaktický ve větě jednoduché i souvětí
|
- stavba slova
- slova příbuzná
- střídání hlásek, skupiny hlásek
- zdvojené souhlásky
- předpony a předložky
- i/y po obojetných souhláskách
|
Tvarosloví
Očekávané výstupy |
Učivo |
Žák:
- správně třídí slovní druhy, tvoří spisovné tvary slov a vědomě jich používá ve vhodné komunikační situaci
|
- druhy slov
- podstatná jména, přídavná jména, zájmena, číslovky, slovesa
|
Skladba
Očekávané výstupy |
Učivo |
Žák:
- samostatně pracuje s Pravidly českého pravopisu, se Slovníkem spisovné češtiny a s dalšími slovníky a příručkami
- rozlišuje významové vztahy gramatických jednotek ve větě a v souvětí
|
- větná stavba
- základní větné členy
- shoda přísudku s podmětem
- rozvíjející větné členy
- věta jednoduchá a souvětí
- tvoření vět
- textová stavba
- přímá řeč
|
Průřezová témata |
Přesahy do |
Přesahy z |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Kreativita
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti |
|
|
Sloh a komunikace
Očekávané výstupy |
Učivo |
Žák:
- dorozumívá se kultivovaně, výstižně, jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci
- odlišuje spisovný a nespisovný projev a vhodně užívá spisovné jazykové prostředky vzhledem ke svému komunikačnímu záměru
- v mluveném projevu připraveném i improvizovaném vhodně užívá verbálních, nonverbálních i paralingválních prostředků řeči
- uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel, vytvoří koherentní text s dodržováním pravidel mezivětného navazování
- využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a osobních zájmů
|
- vypravování
- popis
- zpráva a oznámení
- výpisky, výtah
- dopis
- telefonická a elektronická komunikace
- čtení – praktické (pozorné, přiměřeně rychlé, znalost orientačních prvků v textu), věcné (studijní, čtení jako zdroj informací, vyhledávací), kritické (analytické, hodnotící), prožitkové
|
Průřezová témata |
Přesahy do |
Přesahy z |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Sociální komunikace |
|
|
Tvořivé činnosti s literárním textem
Očekávané výstupy |
Učivo |
Žák:
- využívá základy studijního čtení – vyhledá klíčová slova, formuluje hlavní myšlenky textu, vytvoří otázky a stručné poznámky, výpisky nebo výtah z přečteného textu; samostatně připravía s oporou o text přednese referát
- formuluje ústně i písemně dojmy ze své četby, návštěvy divadelního nebo filmového představení a názory na umělecké dílo
- tvoří vlastní literární text podle svých schopností a na základě osvojených znalostí základě literární teorie
- uceleně reprodukuje přečtený text, jednoduše popisuje strukturu a jazyk literárního díla a vlastními slovy interpretuje smysl díla
- uplatňuje kultivovaný mluvený a pohybový projev, dodržuje základy hlasové hygieny
- propojuje somatické dovednosti při verbálním a neverbálním vyjádření
|
- báje, pohádka, pověst, báje
- tvořivé činnosti s literárním textem – přednes vhodných literárních textů, volná reprodukce přečteného nebo slyšeného textu, záznam a reprodukce hlavních myšlenek, interpretace literárního textu, dramatizace
- způsoby interpretace literárních a jiných děl
|
Průřezová témata |
Přesahy do |
Přesahy z |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Kreativita
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
Evropa a svět nás zajímá |
|
|
Základy literární teorie a historie, literární druhy a žánry
Očekávané výstupy |
Učivo |
Žák:
- vyhledává informace v různých typech katalogů, v knihovně i v dalších informačních zdrojích
- rozlišuje základní literární druhy a žánry, porovná je i jejich funkci, uvede jejich výrazné představitele
|
- základy literární teorie a historie – struktura literárního díla (námět a téma díla, literární hrdina, kompozice literárního příběhu), jazyk literárního díla (obrazná pojmenování; zvukové prostředky poezie: rým, rytmus; volný verš), literatura umělecká a věcná (populárně-naučná, literatura faktu, publicistické žánry)
- literární druhy a žánry – poezie, próza, drama, žánry lyrické, epické, dramatické v proměnách času – hlavní vývojová období národní a světové literatury, typické žánry a jejich představitelé
|
literární exkurze
dle zájmu žáků a možností školy
Klíčové kompetence
Kompetence k učení
- operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější pohled na přírodní, společenské a sociokulturní jevy
Kompetence k řešení problémů
- kriticky myslí, činí uvážlivá rozhodnutí, je schopen je obhájit, uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí a výsledky svých činů zhodnot
Kompetence komunikativní
- formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
- rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných informačních a komunikačních prostředků, přemýšlí o nich, reaguje na ně a tvořivě je využívá ke svému rozvoji a k aktivnímu zapojení se do společenského dění
Kompetence sociální a personální
- účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce
Kompetence občanské
- respektuje, chrání a ocení naše tradice a kulturní i historické dědictví, projevuje pozitivní postoj k uměleckým dílům, smysl pro kulturu a tvořivost, aktivně se zapojuje do kulturního dění a sportovních aktivit
Kompetence pracovní
- využívá znalosti a zkušenosti získané v jednotlivých vzdělávacích oblastech v zájmu vlastního rozvoje i své přípravy na budoucnost, činí podložená rozhodnutí o dalším vzdělávání a profesním zaměření